İngiltere’de yıllık brüt geliri 30 bin sterlinin üzerinde olan serbest çalışanlar ve ev sahipleri için Making Tax Digital uygulaması 6 Nisan 2027’den itibaren zorunlu hale gelecek. HM Revenue & Customs, yaklaşık 1 milyon 77 bin kişinin daha kapsama gireceğini belirterek mükelleflere hazırlıklara şimdiden başlamaları çağrısında bulundu.
İngiltere’de vergi sisteminin dijitalleştirilmesi kapsamında uygulanan Making Tax Digital (MTD) for Income Tax programının kapsamı 6 Nisan 2027’den itibaren genişletiliyor.
HM Revenue & Customs (HMRC), serbest meslek ve mülk gelirlerinden elde edilen yıllık brüt geliri 30 bin sterlinin üzerinde olan sole trader’lar ile ev sahiplerinin yeni dönemde dijital kayıt tutmak ve HMRC tarafından tanınan uyumlu yazılımları kullanmak zorunda olacağını açıkladı.
HMRC, uygulamanın başlamasına yaklaşık altı ay kaldığını belirterek kapsama girecek kişilere hazırlıklarını son ana bırakmamaları çağrısında bulundu.
30 bin sterlin hesabında brüt gelir esas alınacak
MTD kapsamına girilip girilmediği belirlenirken vergiye tabi kâr değil, serbest meslek ve mülklerden elde edilen brüt gelir dikkate alınacak.
Başka bir ifadeyle eşik hesaplanırken vergi indirimleri veya işletme giderleri düşülmeden önceki gelir esas alınacak.
HMRC bu nedenle serbest çalışanların ve kiraya verdikleri mülklerden gelir elde eden kişilerin 30 bin sterlinlik sınırı aşıp aşmadıklarını kontrol etmelerini istedi.
Yaklaşık 1 milyon 77 bin kişi daha kapsama girecek
HMRC’nin tahminine göre, 6 Nisan 2027’den itibaren yaklaşık 1 milyon 77 bin serbest çalışan ve ev sahibi daha Making Tax Digital sistemine dahil olacak.
Bu tahmin, HMRC’nin 2024–2025 Self Assessment vergi beyannameleri üzerinde yaptığı analize dayanıyor.
Yeni sisteme dahil olan mükelleflerin gelir ve giderlerinin dijital kayıtlarını tutmaları, HMRC tarafından tanınan uyumlu bir yazılım kullanmaları ve gelir-gider bilgilerine ilişkin üç aylık güncellemeleri HMRC’ye göndermeleri gerekecek.
Yıllık vergi beyannamesi yükümlülüğü de devam edecek.
HMRC, üç aylık güncellemelerin ayrı veya ilave vergi beyannameleri olmadığını, yıl içerisindeki gelir ve giderleri gösteren kısa özetler olduğunu özellikle belirtti.
HMRC: Şimdiden kaydolun
HMRC, kapsama girecek kişilerin zorunluluk başlamadan önce sisteme kaydolmalarını tavsiye ediyor.
Erken kayıt yaptıranlar, Making Tax Digital bilgilerinin doğru olduğundan emin olmak ve ihtiyaçlarına uygun yazılımı seçmek için daha fazla zamana sahip olacak.
Muhasebeciler ve diğer yetkili vergi temsilcileri de müşterilerini sisteme kaydedebilecek.
Making Tax Digital for Income Tax’a kayıt yaptırabilmek için kişinin Self Assessment sistemine kayıtlı olması ve son iki yıl içerisinde vergi beyannamesi vermiş olması gerekiyor.
Üç aylık bildirimler uyumlu yazılımla yapılacak
Üç aylık güncellemeler doğrudan herhangi bir yazılımla değil, HMRC tarafından tanınan Making Tax Digital uyumlu yazılımlar aracılığıyla gönderilecek.
HMRC, yıl boyunca dijital kayıt tutulmasının vergi beyannamesi döneminde bilgilerin yeniden toplanması için harcanan zamanı azaltacağını ve her yıl ocak ayında yaşanan son dakika yoğunluğunun önlenmesine yardımcı olacağını belirtiyor.
HMRC Making Tax Digital Direktörü Craig Ogilvie, yüz binlerce serbest çalışan ve ev sahibinin sistemi halihazırda kullandığını belirterek, sıradaki grubun da hazırlanmaya başlaması gerektiğini söyledi.
Ogilvie, erken kayıt yaptırmanın uygulama Nisan 2027’de zorunlu hale gelmeden önce kullanıcıların sisteme alışmasına imkân sağlayacağını ifade etti.
50 bin sterlin üzerindekiler için uygulama başladı
Making Tax Digital for Income Tax, yıllık brüt geliri 50 bin sterlinin üzerinde olan serbest çalışanlar ve ev sahipleri için 6 Nisan 2026’da zorunlu hale gelmişti.
Bu gruptaki mükelleflerin ikinci üç aylık güncellemelerini 7 Kasım 2026’ya kadar göndermeleri gerekiyor.
Sistemin kapsamı önümüzdeki yıllarda daha da genişletilecek.
Sınır 2028’de 20 bin sterline düşecek
HMRC’nin açıkladığı takvime göre gelir eşiği Nisan 2028’den itibaren 20 bin sterline indirilecek.
Böylece daha geniş bir serbest çalışan ve ev sahibi grubu Making Tax Digital for Income Tax kapsamına alınacak.
Dijital sisteme erişemeyen veya kullanması makul şekilde mümkün olmayan kişiler dahil olmak üzere belirli durumlarda MTD muafiyeti bulunuyor.
kaynak: GOV











